poniedziałek, 8 grudnia 2008

Peltaści i kilka słów o mojej armii Traków


W weekend dokończyłem malowanie pierwszej grupy trackich peltastów liczącej sześć podstawek.

W związku z prośbami o więcej tła historycznego. Moja armia będzie przedstawiała siły królestwa Ordysjańskiego, istniejącego na terenie obecnej Rumunii, Bułgarii, europejskiej części Turcji i wschodniej Grecji między V a III wiekiem p.n.e.
Armia była w dużym stopniu zhellenizowana, stąd obecność ciężkiej piechoty i jazdy, używała też, jak wszystkie armie trackie dużej liczby peltastów, a także konnych łuczników, czyli mojej ulubionej formacji.
W swojej historii królestwo Ordysjańskie prowadziło wojny z Galami, Macedonią i greckimi koloniami nad morzem Czarnym. Było też źródłem najemników dla greckich państw miast w ich walkach wewnętrznych. Podupadło podbite przez Macedończyków i rozbite na mniejsze królestwa, które istniały do 46 roku naszej ery, kiedy Tracja stała się częścią imperium rzymskiego.

Moja armia będzie przedstawiała Traków z IV i III wieku p.n.e. ponieważ był to okres, gdy ich siły były najbardziej zbalansowane, a także odróżniały się od innych armii (późniejsze armie trackie przyjmowały już wiele elementów macedońskich, a później rzymskich.

Ostateczny skład armii nie jest jeszcze ustalony, wiem jednak na pewno, że znajdą się w niej 3 grupy średniej piechoty z rhompaiami (po 6 podstawek kazda) 4 grupy peltastów (po 6 podstawek każda), 1 grupa procarzy (6 podstawek) i 1-2 grupy piechoty z włóczniami (po 6 podstawek). Oczywiscie w armii znajdzie się też kawaleria, ale o niej później, w miarę malowania.

Czy ustawienie takie będzie grywalne? Na razie wiem że będzie w miarę realistyczne historycznie. O grywalnosci przekonam sie w pierwszej bitwie.

Brak komentarzy: