środa, 15 czerwca 2011

Znaczniki strat/ Casualty markers

Field of Glory oraz inne systemy bitewne wymagają oznaczania strat lub poziomów dezorganizacji oddziałów. W FOG grupa bojowa może mieć trzy poziomy - dirupted (zmieszana), fragmented (złamany szyk), broken (złamana, uciekająca).

W dotychczasowych rozgrywkach stosowaliśmy markery, mam to jednak zamiar zmienić. Zamiast plastikowych markerów szykuje figurki zabitych i rannych wojowników.

Field of Glory and other battle systems require casualty markers. In FOG battlegroup may be disrupted, fragmented or broken. In previous games we were using markers. Now I,m going to replace plastic markers with figures of fallen warriors

Na początek hoplici Xystona.

First Xyston hoplites

Początkowo bitwy hoplitów nie były zbyt krwawe. Przeciwnicy uzgadniali miejsce starcia, a nawet wyznaczali neutralnych sedziów. Pokonanego przeciwnika raczej nie ścigano, stad straty przegrywajacych mogły siegnąć kilkudziesięciu zabitych i rannych, a zwycięzców były oczywiście jeszcze mniejsze.

Hoplite battles were at first not very bloody. Enemies were fighting on chosen territory and sometimes even established neutral referees to observe the battle. Beaten enemy was usually not chasen so casualties of the loosers were usually several dozen killed or wounded and in the case of winners even smaller.

Zmieniło się to w trakcie Wojen Perskich, a następnie wojny Peloponeskiej. Zwłaszcza ta ostatnia, toczona z uzyciem jednostek lekkich, cudzoziemskich najemników i mająca na celu złamanie przeciwnika, a nie ty;lko rozstrzygniecie sporu, przyczyniła się do zmiany obyczajów wojennych. Bitwy stały się krwawsze ponieważ pokonanych ścigano i dobijano.

It has changed during Persian wars and later Peloponesian war. Especially the latter, when light units and foreign mercenaries were often sed and the aim was to break the enemy, has changed the customs. Beaten enemy was chasen down and killed.



3 komentarze:

Inkub pisze...

Śliczne. Bardzo lubię takie dodatkowe "smaczki" figurkowe. I cenię też te historyczne wyjaśnienia:)

Yori pisze...

To bardzo dobra koncepcja! Uwielbiam takie "wargamingowe" smaczki :)

Cisza pisze...

Pracuję już nad kolejnymi tego typu znacznikami.